Projekt "Dogoterapia w Przedszkolu"


SPRAWOZDANIE Z  REALIZACJI  PROGRAMU

„RAZEM Z GRUPĄ”

PROJEKT „DOGOTERAPIA W PRZEDSZKOLU”

 

W bieżącym  roku szkolnym  przedszkole  ZSP nr 3 w Kętach  wzięło udział w programie „Razem z GRUPĄ”organizowanym przez GRUPĘ KĘTY S.A.  Przyznane środki finansowe pozwoliły  na realizację projektu  pt. „Dogoterapia w przedszkolu, a tym samym na spotkania przedszkolaków z odpowiednio wyszkolonymi psami. Holly i Tara to suczki rasy owczarek niemiecki długowłosy, które od początku swojego życia były szkolone do pracy z dziećmi.   Zajęcia były prowadzone przez wykwalifikowaną dogoterapeutkę panią Anna Maj  „Psy – Ludziom” z Bielska Białej. Dzięki sprzyjającej pogodzie większość zajęć odbywała się                w ogrodzie, co pozwoliło dodatkowo uatrakcyjnić zajęcia. W spotkaniach, dzięki uprzejmości pani Ani, uczestniczyły wszystkie grupy przedszkolne.

W trakcie spontanicznej, radosnej zabawy przedszkolaki powoli przyzwyczajały  się do bezpośredniego kontaktu z psem poprzez głaskanie, czy też czasanie. Dla niektórych dzieci była to okazja do pierwszego, tak bliskiego kontaktu ze zwierzęciem, a tym samym sytuacja w której  miały możliwość pokonywania własnych lęków i obaw.

W czasie zajęć dzieci mogły dowiedzieć się jaką rolę odgrywa pies w społeczeństwie oraz na czym polega praca psa - specjalisty, jak należy zachować się wobec obcego psa, jakie zasady obowiązują w czasie pierwszego spotkania z psem. Prowadząca przedstawiła również zasady,  które należy przestrzegać podczas zabawy z pupilem, o czym należy pamiętać idąc z nim na spacer, jak prawidłowo go nakarmić, a także, w jakich przypadkach nie należy podchodzić do czworonoga oraz jak zachować się w sytuacji, gdy nas zaatakuje.

   W czasie zajęć przedszkolaki mogły osobiście doświadczyć łagodności psa, który cierpliwie wysłuchiwał wydawanych mu poleceń, a przede wszystkim bardzo posłusznie je wykonywał. Dzieci dowiedziały się czym jest mowa ciała psa, czyli najważniejsze sygnały: strach, agresja, chęć zabawy. Zajęcia z dogoterapii miały również na celu rozwijanie sfery umysłowej przedszkolaków, wpływając na koncentrację uwagi, rozwój mowy i funkcji poznawczych, pobudzanie zmysłu wzroku, słuchu, dotyku i węchu. Dzieci obcując z pieskami otwierały się na nowe doświadczenia, swobodniej wyrażały swoje uczucia, stawały się odważniejsze i bardziej zmotywowane do działania, dzięki czemu zdecydowanie wzrosło ich poczucie własnej wartości i poziom samooceny.

Wizyta psów – terapeutów, Holly i Tara, w przedszkolu wniosła wiele nowych doświadczeń w życie wszystkich, którzy w tych spotkaniach mogli uczestniczyć. Wspólne, edukacyjne zabawy wywołały mnóstwo pozytywnych emocji, a kontakt z przyjaznymi czworonogami  na pewno na długo pozostanie w naszej pamięci.

 

 

Dorota Pietrzyk